Contabilitatea criminalistică CECCAR vs Transparenta
Conceptul de „contabilitate criminalistică” nu este unul larg recunoscut în domeniul contabilității sau al dreptului penal. Cu toate acestea, acest termen poate fi interpretat ca o ramură a contabilității care se ocupă de investigarea și analiza conturilor financiare în scopul descoperirii sau prevenției infracțiunilor financiare sau a altor activități ilegale care implică manipularea datelor financiare sau contabile.
Contabilitatea criminalistică poate implica următoarele aspecte:
- Detectarea fraudei financiare: Contabilii criminaliști pot examina documentele și înregistrările financiare pentru a detecta semne de fraudă sau manipulare contabilă. Aceasta poate include identificarea tranzacțiilor neregulate, depistarea cheltuielilor fictive sau a veniturilor nedeclarate și identificarea altor practici ilegale care ar putea prejudicia o organizație sau un individ.
- Investigarea infracțiunilor financiare: Contabilii criminaliști pot colabora cu organizații de aplicare a legii pentru a investiga infracțiunile financiare, cum ar fi frauda, spălarea de bani, deturnarea de fonduri sau evaziunea fiscală. Aceștia pot furniza expertiză tehnică și analitică pentru a ajuta în rezolvarea cazurilor penale.
- Prevenirea infracțiunilor financiare: Contabilitatea criminalistică poate include și măsuri preventive pentru a minimiza riscul de fraude sau infracțiuni financiare într-o organizație. Aceasta poate implica stabilirea unor controale interne solide, monitorizarea constantă a activităților financiare și formarea angajaților pentru a recunoaște semnele de avertizare ale fraudelor.
- Expertiză în instanță: Contabilii criminaliști pot furniza expertiză în instanță în cazurile penale sau civile care implică aspecte financiare sau contabile. Aceștia pot oferi mărturii și analize care să ajute instanța să ia decizii corecte în ceea ce privește aspectele financiare ale unui caz.
În concluzie, contabilitatea criminalistică reprezintă o disciplină specializată care combină cunoștințele de contabilitate cu abilitățile de investigație și analiză pentru a aborda aspectele financiare ale infracțiunilor și fraudelor. Această disciplină poate fi crucială în dezvăluirea și prevenirea infracțiunilor financiare și în furnizarea de expertiză în cazurile penale sau civile legate de finanțe și contabilitate.
Pentru transparenta am intrebat CECCAR:
Avand in vedere ca:
- CECCAR (Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România) este persoană juridică de utilitate publică;
- Corpul (CECCAR), prin delegaţia primită din partea autorităţii publice, acordă şi retrage dreptul de exercitare a profesiei de expert contabil şi de contabil autorizat şi are dreptul să controleze competenţa şi moralitatea membrilor săi, precum şi calitatea serviciilor prestate de aceştia;
Va rog sa publicati, pentru perioada 2022-2020 (sub forma tabelara simpla):
- situatia societatilor comerciale membre CECCAR care au fost sanctionate datorita CALITATII SERVICIILOR PRESTATE dupa modelul: „judet/An 2021-2022-2023/ numar societati membre CECCAR sanctionate (fara nume si date de identificare cu respectarea GDPR)”.
- In cate cazuri/situatii din ultimii 10 ani (termen de prescriptie evaziune fiscala) membrii CECCAR angajati pe baza de contract au prestat servicii pentru societati comerciale acuzate de evaziune fiscala si ce masuri ati luat?
- Am constatat faptul ca principiul prudentei nu este respectat de membrii CECAR pentru propriile situatii financiare!!! Cum sa poti avea incredere ca situatia patrimoniului clientilor intocmita de membrii CECCAR reprezinta o imagine fidela?
Raspuns CECCAR 🙂 :
„Cu privire la adresa dumneavoastră, înregistrată la CECCAR cu nr. 6308 din 20.09.2023, prin care solicitați informații privind societățile de expertiză contabilă sancționate, vă comunicăm următoarele: Potrivit definiției și cerințelor regăsite la art. 2 lit. a), Legea nr. 544 din 12 octombrie 2001 privind liberul acces la informațiile de interes public privește și impune obligații pentru instituțiile finanțate din bani publici/cu participarea statului, natura finanțării activității (constante, zilnice) unei instituții fiind criteriul care determină aria de aplicare și subiecții/entitățile care intră sub imperiul și obligațiile prevăzute de acest act normativ. Astfel, deși Corpul profesional – CECCAR – este asimilat instituțiilor publice prin prisma statutului de utilitate publică ce i-a fost conferit conform O.G. nr. 65/1994, observându-se dispozițiile art. 37 din ordonanță și sursele din care CECCAR își acoperă cheltuielile, se constată că nu este finanțat nici măcar în parte din bani publici/de către stat pentru a se considera că este obligat în sensul Legii nr. 544/2001. Prin urmare, solicitarea dumneavoastră este lipsită de temei legal.”
Cam asa arata un raspuns din partea unor „profesionisti” care au impresia ca simpla invocare/insiruire a unor texte de lege este suficient pentru ca petentul sa creada ca cele scrise au putere de lege.
De aceea, am revenit, si transmis catre CECCAR la email juridic@ceccar.ro, contact@ceccar.ro urmatorul mesaj: „Buna ziua CECCAR! Potrivit pct 127 lit. a) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România „Aplicarea unei sancţiuni disciplinare definitive trebuie să fie adusă la cunoştinţa publicului prin afişarea unui extras al hotărârii de sancţionare la sediul filialei Corpului, însoţită de publicarea acestuia în revista Corpului.”Va rog sa indicati pagina web a „Revistei Corpului” precum si sectiunea in care se gasesc afisate extrasele din hotararile de sanctionare !”
Astept raspunsul CECCAR si-l voi publica imediat 🙂
Echipa noastră de profesioniști este dedicată să te ajute să navighezi cu succes în lumea complexă a finanțelor și să îți asigure succesul pe termen lung al afacerii tale. Contactează-ne astăzi pentru a începe! Cu stima Ec. Dumitrascu Petrica